​Σεξουαλική αγωγή και πορνογραφία

Κοινοποιήση:


Μελέτη του Institute of Developmental Studies δίνει τη σύγχρονη πραγματικότητα της σεξουαλικής αγωγής και τι θα πρέπει να αλλάξει προκειμένου να μπορούμε να απευθυνόμαστε στους νέους με τρόπους που να καλύπτουν τις ανάγκες τους. Τα τελευταία 15 χρόνια, το διαδικτυακό πορνό έχει γίνει ο επικρατέστερος τρόπος μέσω του οποίου οι νέοι μαθαίνουν για το σεξ, όχι μόνο στον ανεπτυγμένο κόσμο αλλά και στις αναπτυσσόμενες χώρες. Σε πολλές χώρες οι παραδοσιακοί «κλειδοκράτορες» της σεξουαλικής αγωγής, όπως η πολιτεία, οι θρησκευτικοί ηγέτες και οι γονείς, ακόμα προσπαθούν να κρατήσουν την σεξουαλικότητα έξω από τη δημόσια σφαίρα. Σε αυτούς θα πρέπει πλέον να συνυπολογίζουμε και τους νέους «κλειδοκράτορες», που επηρεάζουν το νεανικό κοινό, όπως το Facebook και η Google.

Η μελέτη υπογραμμίζει πως με το να αποφεύγουμε να μιλάμε δημόσια για τι σεξουαλική αγωγή, ουσιαστικά το μόνο που καταφέρνουμε να είναι εμποδίζουμε την σεξουαλική αγωγή να μπει στις σχολικές αίθουσες, αφήνοντας τους νέους να μαθαίνουν για το σεξ στο διαδίκτυο. Εκεί οι πραγματικοί φορείς σεξουαλικής αγωγής, συναγωνίζονται με μια πληθώρα υλικού ερασιτεχνικού και επαγγελματικού πορνό με εύκολη πρόσβαση. Αυτό που συχνά παρατηρείται είναι το γεγονός πως, παρόλο που οι νέοι μπαίνουν σε πλατφόρμες σεξουαλικής αγωγής, συχνά «παρασύρονται» από τις διαφημίσεις πορνογραφικού υλικού που μπορεί να εμφανιστούν στο πλάι της σελίδας με τη μορφή πληρωμένων διαφημίσεων της εκάστοτε μηχανής αναζήτησης. Οι συγγραφείς υποστηρίζουν πως για αυτό οφείλεται το ότι η σεξουαλική αγωγή είναι συχνά «στεγνή» και ξεχνά ή αποφεύγει να αποδώσει ένα τεράστιο κομμάτι του σεξ, που δεν είναι άλλο από την ευχαρίστηση και την απόλαυση που προσφέρει. Ακόμα και σε χώρες που τα σχολεία παρέχουν σεξουαλική αγωγή, «το περιεχόμενο περιορίζεται σε ένα προφυλακτικό πάνω σε μια μπανάνα και στο πως κανείς θα προφυλαχθεί από τη σύφιλη», αναφέρει Αγγλίδα δημοσιογράφος σε ημερίδα του Love Matters (πλατφόρμα όπου οι νέοι μιλούν για τις σχέσεις, το σεξ και τον έρωτα).

Την ίδια στιγμή, το Facebook «μπλοκάρει» ανακοινώσεις ή διαφημίσεις κέντρων που παρέχουν επιστημονικές πληροφορίες για τη σεξουαλική υγεία, αφού επιβάλλει στη λειτουργία του λογοκρισία, απαγορεύοντάς ακόμα και απλές πληροφορίες που αφορούν οδηγίες για αυτοεξέταση μαστού. Για παράδειγμα, όταν ένα εγκεκριμένο κέντρο που προωθούσε θέματα σεξουαλικής αγωγής προσπάθησε να προσελκύσει τους νεαρούς χρήστες, μπλοκαρίστηκε από την λογοκρισία του Facebook εξαιτίας «ακατάλληλου» περιεχομένου. Η διαφήμιση ρωτούσε «η πρώτη φορά πονάει;», συνοδευόμενη από μια εικόνα ενός χεριού που σήκωνε ένα σεντόνι! Τι γίνεται όμως με την πληθώρα προκλητικών ή πορνογραφικών εικόνων με στήθη και οπίσθια που κυκλοφορούν ελεύθερα;

Θα πρέπει λοιπόν να έχουμε αρχικά μια ξεκάθαρη εικόνα τη σημερινής πραγματικότητας: οι νέοι μαθαίνουν για το σεξ από το πορνό, είτε γιατί αποφεύγουμε να τους πληροφορήσουμε είτε γιατί ο τρόπος που τους παρέχουμε πληροφόρηση είναι ξεπερασμένος. Έρευνα της NUS (National Union of Students) στο Ηνωμένο Βασίλειο, κατέδειξε πως το 60% των μαθητών χρησιμοποιούν το πορνό για να μάθουν για το σεξ. Έρευνα του Love Matters σε 5000 νέους 18-24 ετών στην Ινδία, έδειξε πως το 92% έχει παρακολουθήσει πορνό. Ένα από τα κύρια ζητήματα που προκύπτει είναι το τί βλέπουν οι νέοι όταν παρακολουθούν πορνό, τι πληροφορίες παίρνουν και κυρίως τι μηνύματα προωθούνται; Σε έρευνα που δημοσιεύτηκε το 2010 στο επιστημονικό περιοδικό Violence Against Women, αναλύθηκαν 304 σκηνές πορνογραφικού υλικού από τα πιο δημοφιλή βίντεο που κυκλοφορούσαν στο διαδίκτυο. Το 88,2% των σκηνών περιείχε σωματική επιθετικότητα, ενώ το 48,7% των σκηνών λεκτική επιθετικότητα, όπου οι δράστες ήταν κυρίως άνδρες. Οι γυναίκες στα βίντεο αποδέχονταν τις πρακτικές αυτές χωρίς να αντιδρούν, ενώ στις περισσότερες φαίνονταν να το απολαμβάνουν.

Η μελέτη του Institute of Developmental Studies καταλήγει πως για να αναπτυχθεί μια περιεκτική στρατηγική σεξουαλικής αγωγής για τους νέους, η οποία θα αποσκοπεί στη μείωση του θανάτου μητέρων και νεογνών, ανεπιθύμητων εγκυμοσύνων, σεξουαλικής βίας και θα περιλαμβάνει την πραγματικότητα του σεξ και της απόλαυσης, η πολιτεία και οι φορείς σεξουαλικής αγωγής χρειάζεται να εμπλακούν με τους τους νέους «κλειδοκράτορες», τους διανομείς πορνογραφικού υλικού και τους ίδιους τους νέους. Υπάρχει λοιπόν η εισήγηση ακόμα και για τη δημιουργία ερωτικών ταινιών που θα δημιουργούνται από επαγγελματίες σεξουαλικής αγωγής και θα δίνουν μια ολοκληρωμένη εικόνα της σεξουαλικότητας και της σεξουαλικής εμπλοκής.

Το σεξ λοιπόν και η σεξουαλική αγωγή, δεν αφορά μόνο τους κινδύνους, την πρόληψη και την αντισύλληψη. Αν θέλουμε να μπορούμε να «αγγίξουμε» τους νέους, να τους κάνουμε να μας ακούσουν όταν μιλάμε για σεξουαλική αγωγή, θα πρέπει να εκσυγχρονιστούμε, να δούμε την πραγματικότητα του σεξ σήμερα και φυσικά δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως το σεξ είναι και απόλαυση!

Θέκλα Βασιλείου

Βιβλιογραφία

NUS (2014). Student Opinion Survey. [Online] https://www.nus.org.uk/Global/SRE Research Nov...

Bridges, A. J., Wosnitzer, R., Scharrer, E., Sun, C., & Liberman, R. (2010). Aggression and sexual behavior in best-selling pornography videos: A content analysis update. Violence Against Women, 16(10), 1065-1085.

Oosterhoff, P., Gilder, L. and Mueller, C. (2016). Is Porn the New Sex Education? Institute of Developmental Studies, Issue 15.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ

Ψυχική Υγεία και Διαπροσωπικές Σχέσεις

Ψυχική Υγεία και Διαπροσωπικές Σχέσεις

Ψυχική Υγεία και Διαπροσωπικές Σχέσεις γ...

Περισσότερα

Σεξουαλική Αγωγή και Διαφυλικές Σχέσεις

Σεξουαλική Αγωγή και Διαφυλικές Σχέσεις

Σεξουαλική Αγωγή και Διαφυλικές Σχέσεις...

Περισσότερα

​«Το παιδί μου με ρωτάει για το σεξ. Τι να του πω;»

​«Το παιδί μου με ρωτάει για το σεξ. Τι να του πω;»

Μία ερώτηση που ακούμε αρκετά συχνά από...

Περισσότερα

"Πως γεννιούνται τα μωρά;" (+VIDEO)

"Πως γεννιούνται τα μωρά;" (+VIDEO)

Η ερώτηση που "τρέμουν" οτι θα ακούσουν...

Περισσότερα