Στάδια Ψυχοσεξουαλικής Ανάπτυξης (Αγόρι)

Είναι βασικό να μπορούμε μέσω της ψυχανάλυσης και της ψυχοθεραπείας, να αναγνωρίσουμε αν έχουμε «κολλήσει» σε κάποιο στάδιο, πόσο αυτό επηρεάζει τη λειτουργικότητά μας στην ενήλικη πια ζωή και τις διαπροσωπικές σχέσεις μας, και να αλλάξουμε το μοντέλο συμπεριφοράς μας.

Βρεφική σεξουαλικότητα

0-3 ετών (Aναζήτηση):

Το αγόρι εμφανίζει αυτόματη, ακούσια αναζήτηση της ηδονής μέσα από αυνανιστικού τύπου κινήσεις.

  • Μητρικός θηλασμός-Δακτυλικός θηλασμός-Αντικείμενα ηδονής με θηλασμό.
  • Περιέργεια σε σχέση με το σώμα, εξερεύνηση και άγγιγμα των γεννητικών οργάνων.
  • Δεν εμφανίζει συστολή ή ντροπή για το γυμνό σώμα (βγάζει τα ρούχα του και κυκλοφορεί γυμνό).
  • Απόπειρες να δει τους οικείους (πχ. γονείς και αδέρφια) όταν είναι γυμνοί (πχ. στο μπάνιο)

Νηπιακή σεξουαλικότητα

3-6 ετών (Aναγνώριση):

Η αναζήτηση της ηδονής γίνεται συγκεκριμένη, συνειδητή και πραγματοποιείται η νοηματική σύνδεση της ευχαρίστησης με το πέος.

  • Εστιάζει την ηδονή του στο σώμα του (αυνανισμός) χωρίς οριοθέτηση της ατομικότητας και της ηθικής των ενηλίκων.
  • Ενασχόληση με τα γεννητικά του όργανα μέσω τριβής με το χέρι ή με αντικείμενα, τόσο σε ιδιωτικό όσο και σε δημόσιο χώρο
  • Προσπάθεια να αγγίξει το στήθος της μητέρας ή άλλων γυναικών.
  • Ερωτήσεις σχετικά με το σώμα του ή των άλλων.
  • Εξερεύνηση σώματος με συνομήλικα αγόρια ή κορίτσια (σύνηθες παιχνίδι ο «γιατρός»).
  • Μίμηση ερωτικών συμπεριφορών (π.χ., φίλημα, κράτημα χεριών) και αντιγραφή εικόνων και ρούχων του γονεϊκού του περιβάλλοντος. Το αγόρι αντιγράφει συμπεριφορές των γονιών του με περιέργεια και μίμηση (π.χ. το ξύρισμα του πατέρα αλλά και το κραγιόν της μητέρας).
  • Κοινωνικοποίηση και ομαδοποίηση σε δραστηριότητες με εγωκεντρική συμμετοχή και ανάγκη προσωπικού ενδιαφέροντος.
  • Κατάλληλη περίοδος για να ξεκινήσει η σεξουαλική αγωγή με την αναγνώριση του σώματός του και την συνειδητοποίηση των διαφορών του ανδρικού και του γυναικείου σώματος (μαθησιακή περιέργεια).

Παιδική σεξουαλικότητα

6-9 ετών (Oμαδοποίηση και αποδοχή):

Σε αυτό το ηλικιακό στάδιο το αγόρι αναμένεται να έχει συνειδητοποιήσει το φύλο του και πώς διαφέρει ανατομικά από το κορίτσι.

  • Μιλούν για τα γεννητικά όργανα και τις λειτουργίες τους είτε με «παιδικό» λεξιλόγιο και αστείο τρόπο είτε με λέξεις που χρησιμοποιούν οι ενήλικες και με προκλητικό λόγο.
  • Εξερεύνηση της σεξουαλικότητας περισσότερο πλέον με συνομήλικα άτομα μέσα από κοινό παιχνίδι.
  • Γεφυρώνεται η σχέση πατέρα-γιου, όπου το αγόρι σταδιακά προσεγγίζει τον πατέρα για να εκφράσει τις απορίες του με την ομόφυλη ταύτιση να ενισχύεται σημαντικά, ως κυρίαρχο κριτήριο της ταυτότητας του φύλου.
  • Ερωτοτροπούν αυθόρμητα και με την αθωότητά τους «πονηρεύουν» τις συμπεριφορές τους και εμπλέκονται στις πρώτες τους ερωτικές αναζητήσεις.
  • Ενισχύουν το φύλο τους μέσα από την ομάδα των ομοίων και ανταγωνίζονται τη διαφορετικότητα με μαχητικότητα και πρόκληση, «κτίζοντας» τη διαχείριση της επικοινωνίας τόσο με το όμοιο όσο και με το διαφορετικό.
  • Ο γονιός οφείλει να «θαυμάζει» και να ενισχύει την εικόνα του φύλου του παιδιού του, ζώντας τις σωματικές αλλαγές και εστιάζοντας στη διαφορετικότητα των παιδιών του (π.χ. «τι όμορφο αγόρι που είσαι, πόσο σου πάνε τα μαλλιά έτσι»).

9-12 ετών (Tαυτοποίηση του φύλου):

Το αγόρι αρχίζει να διεκδικεί την ανεξαρτησία και τον ιδιωτικό του χώρο.

  • Η περίοδος της ήβης «αφυπνίζει» τις ορμόνες και ωριμάζει τα χαρακτηριστικά του φύλου.
  • Ο πατέρας με τον γιο αναπτύσσουν συμμαχικό διάλογο που θα βοηθήσει στη διαχείριση της ντροπής, της ερωτικοποίησης, της αμηχανίας και του φόβου.
  • Η μητέρα συμβάλει θετικά με το να ενισχύει τη σχέση πατέρα-γιου και να οδηγεί τα ερωτήματα του γιου της στον πατέρα που μπορεί να απαντήσει με μεγαλύτερη άνεση και να καταλάβει καλύτερα το γιο του και μέσα από το ίδιο φύλο.
  • Ενδιαφέρεται και ρωτά για τις σωματικές αλλαγές που συμβαίνουν ή πρόκειται να συμβούν.
  • Εκφράζει συχνά την περιέργειά του για τη σεξουαλικότητα μέσω του Ίντερνετ που με το κινητό έχει πρόσβαση σε πληροφορίες πολλές φορές λαθεμένες, αλλά και στην ομάδα των συνομηλίκων αγοριών που συζητούν συγκρίνουν και εμπλέκουν τις σκέψεις τους μεταξύ περιέργειας και αναζήτησης, ακούγοντας «σκόρπια πράγματα» και από μεγαλύτερους.
  • Ίσως αναζητήσει να έχει ένα «κορίτσι» όπως τα αγόρια που παρακολουθεί στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο, αλλά και σε μεγάλο βαθμό από την υπερβολική και αφελή στάση των γονέων που «καμαρώνουν πρόωρα» για τις ερωτικές επιτυχίες του «όμορφου» γιου τους.

Εφηβική σεξουαλικότητα

12-17 ετών (Κυρίαρχη εφηβεία-σεξουαλική εγρήγορση)

  • Η εφηβεία περιλαμβάνει τη σεξουαλική ωρίμανση και την αφύπνιση της πραγματικής σεξουαλικής δραστηριότητας και εμπλοκής τόσο σωματικά όσο και συναισθηματικά.
  • Τα κύτταρα των όρχεων ξεκινούν να παράγουν τεστοστερόνη.
  • Σωματική ανάπτυξη με πολύ έντονο ρυθμό (μυοσκελετικό σύστημα, ύψος, βάρος κλπ.).
  • Εμφάνιση τριχοφυΐας στο εφηβαίο και αργότερα στις μασχάλες.
  • Η φωνή γίνεται πιο ανδρική και το μέγεθος των γεννητικών οργάνων αυξάνεται.
  • Αυνανισμός ως φυσιολογική λειτουργία και πηγή ευχαρίστησης, στάδιο προετοιμασίας της σεξουαλικής ζωής που έρχεται.
  • Η ηδονή, που λειτουργούσε διάχυτα στην προηγούμενη περίοδο της παιδικής ηλικίας, ενισχύεται, σωματικά και εγκεφαλικά, εστιάζοντας στα γεννητικά όργανα αλλά και στις φαντασιώσεις.
  • Πρωινές στύσεις, συχνές και αιφνίδιες στυτικές διεγέρσεις κατά τη διάρκεια της ημέρας, ακόμα και μέσα στο μάθημα της τάξης συνοδεύουν τις νυκτερινές που χαρακτηρίζουν τη σεξουαλική ενεργοποίηση, κυρίως με τις νυκτερινές εκσπερματίσεις του εφήβου.
  • Τα «βρεγμένα» όνειρα (ονείρωξη) μετά τα 12-13 χρόνια πληθαίνουν και ξυπνούν πολλές φορές τη νύχτα το αγόρι.
  • Φαντασιώσεις πονηρές, επιθετικές, φιλήδονες, σαρκικές που προκαλούν χαρά, αλλά και φόβο, θυμό και αγωνία.
  • Τα αγόρια στην ηλικία αυτή μπορεί να διεκδικήσουν την πρώτη σχέση με το άλλο φύλο σε ένα πλατωνικό επίπεδο ή ακόμα και να πειραματιστούν σεξουαλικά (εξιδανικευμένος έρωτας).
  • Διεκδίκηση αυτονομίας και ιδιωτικότητας ακόμα πιο σθεναρή καθώς ο έφηβος νιώθει ότι μεγαλώνει και δεν δέχεται να του συμπεριφέρονται σαν παιδί (οριοθέτηση του χώρου του και της ατομικότητάς του).
  • Έναρξη της σεξουαλικής ζωής.
  • Χαρακτηριστικό της κυρίαρχης εφηβικής ηλικίας είναι ότι το αγόρι «ζει το εδώ και τώρα» με έντονη μεταβλητότητα και συναισθηματική παρορμητικότητα, μπερδεύοντας τον εαυτό του και το περιβάλλον του.

17-19 ετών (εφηβικό κλείσιμο-απογαλάκτιση)

  • Η σεξουαλική ωρίμανση έχει ολοκληρωθεί βιολογικά και ψυχολογικά. Χαρακτηριστικό γνώρισμα, σε σχέση με το κορίτσι, είναι ότι έχει πιο αργούς ρυθμούς εξέλιξης και κρατάει περισσότερο η παιδικότητά του μέχρι την ωρίμανση.
  • Σταθερή εικόνα και αίσθηση του εαυτού του με ναρκισσιστική προβολή (έντονη ενασχόληση της εικόνας του).
  • Το αγόρι οδηγείται στην «πρώτη του φορά» περνώντας τις εξετάσεις του ανδρισμού και της αναγνώρισής του από το σεξουαλικό του σύντροφο.
  • Αναπτύσσεται μαζί με το σεξουαλικό του ενδιαφέρον ο ερωτισμός της επιλογής μιας πιο συναισθηματικής και σταθερής γνωριμίας-σχέσης έχοντας την ανάγκη να φτιάξει δεσμό και να «τα έχει» με ένα κορίτσι.
  • Γονεϊκή οριοθέτηση και σεβασμός των επιλογών του αναπτύσσουν την αυτοπεποίθησή του αλλά και την αυταρέσκειά του που σε μεγάλο βαθμό, ακόμη, παραμένει ασταθής μεταξύ ενθουσιασμού και απογοήτευσης.