Μεταβολικό σύνδρομο στη Γυναίκα

Κοινοποιήση:

Στο μεταβολικό σύνδρομο περιλαμβάνονται οι ακόλουθες καταστάσεις:

  • δυσανεξία στη γλυκόζη
  • αντίσταση στην ινσουλίνη
  • παχυσαρκία
  • δυσλιπιδαιμία
  • υπέρταση

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η συσχέτιση ανάμεσα στη σεξουαλική δραστηριότητα και στο μεταβολικό σύνδρομο. Αναφορικά στις γυναίκες που πάσχουν από το μεταβολικό σύνδρομο, εμφανίζεται συχνά επιδείνωση της σεξουαλικής τους λειτουργίας καθώς υπάρχουν προβληματα στα στάδια της επιθυμίας και της διέγερσης. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει πως μία γυναίκα με μεταβολικό σύνδρομο και αφού έχει εισέλθει στην εμμηνόπαυση, είναι πιο πιθανό να παρουσιάσει σεξουαλική δυσλειτουργία.

Το μεταβολικό σύνδρομο δεν είναι νόσος αλλά μία κεντρική μεταβολική διαταραχή, που ως αποτέλεσμα έχει συνήθως την δυσλιπιδαιμία, την παχυσαρκία, την υπέρταση και τον σακχαρώδη διαβήτη. Το σύνδρομο αυτό μαζί με την μειωμένη δράση της ινσουλίνης σχετίζονται ακόμη και με την αύξηση του ουρικού οξέως (λιπώδες ήπαρ), τις πολυκυστικές ωοθήκες, την υπνική άπνοια καθώς και την αυξημένη πηκτικότητα του αίματος. Μέσα από διάφορες έρευνες έχει βρεθεί οτι μπορεί να τετραπλασιάσει το κίνδυνο θανάτου από στεφανιαία νόσο, που με τη σειρά της (η στεφανιαία νόσος) διπλασιάζεται όταν συνδυάζεται με την ύπαρξη σακχαρώδη διαβήτη.

Σήμερα το συναντάμε ακόμη και σε άτομα που βρίσκονται κάτω των 40 ετών λόγω της καθιστικής ζωής και της κακής διατροφής που μάλιστα είναι και κακής ποιότητας.

Πως μπορούμε να προστατευτούμε;

Η διακοπή του καπνίσματος είναι πρωταρχικός παράγοντας βελτίωσης που όμως χρειάζεται να συνιδευτεί με τους παρακάτω παράγοντες:

  1. Η απώλεια σωματικού βάρους. Έχει αποδειχθεί οτι τα πολλά παραπανίσια κιλά οδηγούν σε απόφραξη των αρτηριών του σώματος.Ακόμη και μείωση κατά 5 - 7% του αρχικού βάρους σε παχύσαρκους, βελτιώνει σημαντικά όλες τις παραμέτρους του μεταβολικού συνδρόμου.
  2. Η μεσογειακή διατροφή με πολλά φρούτα, λαχανικά, όσπρια και δημητριακά ολικής άλεσης και μικρή κατανάλωση ζωϊκού λίπους και αλατιού
  3. Ψάρια πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα (όχι τηγανητά)
  4. Μικρή κατανάλωση κρέατος.
  5. Χρήση ελαιολάδου, όχι βούτυρα και μαργαρίνες.
  6. Τα γαλακτοκομικά σε μέτριες ποσότητες με προτίμηση σε αυτά με χαμηλά λιπαρά
  7. Αποφυγή γλυκών με πολλά βούτυρα και κρέμες (προτιμότερα είναι τα γλυκά του κουταλιού)
  8. Η καθημερινή άσκηση διάρκειας ½ ώρας

Όλοι οι παραπάνω είναι τρόποι που μπορούν να μειώσουν αρκετά την εμφάνιση μεταβολικού συνδρόμου, φέρνοντας σε καλά επίπεδα την αρτηριακή πίεση, την χοληστερίνη και τα τριγλυκερίδια και το σάκχαρο του αίματος. Όταν όμως δεν μπορούμε να επιτύχουμε την αλλαγή στο τρόπο ζωής μας συνιστάται η φαρμακευτική αντιμετώπιση των διαταραχών του μεταβολικού συνδρόμου. Αρκετές φορές λοιπόν είναι απαραίτητη είναι η φαρμακευτική αντιμετώπιση της δυσλιπιδαιμίας (με νέες στατίνες και φιμπράτες), της παχυσαρκίας (με νέες φαρμακευτικές ουσίες σιμπουρταμίνη και ορλιστάτη,), της υπέρτασης και του διαβήτη (ανάλογα ινσουλίνης κ.α). Ας μην ξεχνάμε όμως οτι η αποχή από το κάπνισμα, η υγιεινή διατροφή και η γυμναστική, είναι οι καλύτερες φυσικές μέθοδοι που μπορούμε να ακολουθήσουμε για να καλυτερεύσουμε την ποιότητα της ζωής μας...


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ